Dusty 3 april

Uppsittningen gick bra, men när jag kommer upp har han börjat "skutta" runt. Han skakar och hoppar lite smått på bakbenen och småbockar samtidigt. Som om han väntar på att få springa iväg. I alla fall så skrittade jag på slingan och då var han snäll. Sen skulle jag in i ridhuset så var ju tvungen att hoppa av och när jag hoppade upp igen gick det megabra. Inga problem alls. Ännu gladare blev jag när han  var så fin också. Han är jättefin i höger och lite värre i vänster. Men det gick bra. 
Sen kom min mormor och morfar och förstörde allt... Han blev skiträdd och kunde inte koncentrera sig resten av passet.
Och när jag skrittade av blev han rädd för något och drog iväg i 500 km/h igen.. denna gången hade jag i alla fall stugbyglarna men behövde ju korta upp tyglarna. Och efter det skulle min mormor klappa i händerna vilket fick han att skita på sig ännu mer. Så jag är lite arg. Han var så grymt fin i början..

Och så har jag ett problem med min sadel..
Den glider åt höger jättemycket. Vi ska testa att dra åt sadelgjorden ett hål till och se så han inte kvävs men om det inte funkar vet jag inte vad jag ska göra för jag kan typ inte rida i vänster varv för då glider den åt höger. Aldrig åt vänster..
Hmm..? Någon som varit med om samma sak?

Kommentarer
Postat av: mz

frejas glider i hö varv t vänster.

testa och rida lite utåtställd för att få han rak ( förhindrar att sadlen glider, i alla fall på freja)

Kolla med Malin/Tina/Linda el Josse om hjälp.

kanske har något bra tips.

2011-04-03 @ 16:50:15
Postat av: Lisa

Min sadel gled jätte mkt åt vänster innan, även när jag red rakt fram och det var för att hon var ojämt musklad. så kolla om han/hon är ojämn eller jämn :)

2011-04-03 @ 17:49:34
Postat av: Anonym

jag känner likadant när jag rider, eller jag "kände" ska jag tillägga :P

Min sadel ligger korrekt, men den gled ändå åt ena varvet. Tog en evighet för mig innan jag kom på att det bara är mitt egna fel. Min sits var dåligare i ena varvet så sadlen hängde med utan att jag tänkte på de. Jag tränade upp min sits väldigt mycket, och det blev genast bättre! :)

2011-04-03 @ 17:53:13
Postat av: marina

Min dressyrsadel glider med åt höger ibland.

men de brukar mest vara när ja ridit i den en stund.

Har ändå haft sadelprovare som prövat ut den åt honom.

Jag sitter snett ibland när ja rider, ngt sådant kanske? hoppas du kommer på en lösning =)

2011-04-03 @ 18:24:42
URL: http://vikinghaleryd.blogg.se/
Postat av: Jennie

Har haft samma problem med mina sadlar som vi har till min ponny. I mitt fall var det att jag själv flyttade sadeln åt det hållet, jag satt och "tjuvtryckte" lite mer i ena stigbygeln, men när jag lärt mig rida med jämt tryck blev det bättre. :) Det är nåot man inte märkt på andra hästar eftersom de haft en manke som tar emot + att sadeln inte ligger uppe på. Min ponny nämligen en NF med en typiskt sådan rygg, kort, rund och manklös.



Kanske är det du som skjuter sadeln själv åt ena hållet? Be någon titta på dig när du rider, så kanske den ser något. :)

2011-04-03 @ 19:22:46
URL: http://newforestponnyer.blogg.se/
Postat av: Sofie

Gud vad fin ponny, ser riktigt härlig ut!! :D

2011-04-03 @ 19:27:20
URL: http://loewen.blogg.se/
Postat av: Johanna

En häst som står i stallet, dens sadel åker också åt ett håll och det beror på att bäckenet är roterat på ena sidan :)

2011-04-03 @ 19:27:45
Postat av: kajsa

Jag har vart med om samma sak och det visade sig att jag var sne så för mig var det bara att träna upp min svaga sida som i mitt fall är höger :) inte säker att det är så för dig, men jag skulle testa att trampa ner mycket i vänster stigbygel. eller så kanske ponnyn är lite sne? lätt att kolla om man står bakifrån och kollar på korstet där även "höftbenen" sitter då ser du om det ena sitter lite lägre än det andra ;) sne musklade kan hästar också vara och då är det ju bara att träna upp den svaga sidan :)

2011-04-03 @ 20:14:21
Postat av: Anonym

vad har du för sadel? kan du inte göra ett inlägg om den?

2011-04-03 @ 21:43:52
Postat av: Anonym

vad har du för sadel? kan du inte göra ett inlägg om den? ;)

2011-04-03 @ 21:44:35
Postat av: amanda

han kanske skuter dig åt det hållet, vissa hästar gör det, det har jag råkat ut för. om det brukar hända på fler hästar kanske du sitter snett också :)

2011-04-04 @ 17:05:33
URL: http://amandanystroom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0