DUSTY

Jag fick flest röster om att skriva ett inlägg om Dusty och hela den historian. Jag har ju redan varit ganska öppen med det men ni ville veta så jag skriver. Men som ni märker kommer detta inlägget upp senare än ni trodde och det beror på att det är lite mer tid att skriva detta inlägget än att göra en outfit eller liknande!

Det började i alla fall med att vi var och kollade på lite olika hästar, några var bra några mindre bra. När vi hade kollat på den tredje hästen var jag fast. Jag rent ut sagt var förälskad. Denna ponnyn hette Pompe Do och hade gått LA dressyr och LC hoppning, men hade kapacitet för mer då han älskade att hoppa. Men efter några dagar fick jag svar av både mamma och tränare att det var fel häst. Och jag hade helt och hållet gett hela mitt hjärta till den ponnyn. Jag var helt förälskad. Och när jag fick höra att det inte skulle bli den så visste jag inte vad jag skulle ta vägen. Jag ville inte längre leta vidare efter någon häst, jag ville inte prata med mina föräldrar och jag bara grät hela kvällarna. Ja jag var verkligen galen i den hästen. Jag sa till och med att jag skulle sluta rida om jag inte fick honom.
Tiden gick och jag hade inte varit inne på hästnet en enda gång för att kolla hästar. Så fick jag en länk av Alice om en häst. Jag hade aldrig sett den tidigare eftersom den var i mellan sverige och vi kollade bara på södra sverige. I alla fall så fick jag upp ögonen för denna hästen.
Och om ni kollar på bilden så kanske ni nästan förstår? Det stod inte så mycket i annonsen, denna bilden var med och att han hade tävlat LC hoppning och dressyr på klubbnivå. Hans höjd och ålder.
Det var i princip det som fanns med.
Men jag fastnade för bilden och filmerna!
Vi tog kontakt med säljarna och rick reda på mera saker. Han kom till Sverie hösten 2009 så har idag varit Sverige i 1 och ett halvt år. Vilket vi helst inte ville ha. Vi ville helst ha en häst som varit i sverige ett tag. Men denna gången stoppade det oss inte. Vi hade klart sett på filmerna att han hade en enorm kapacitet inom hoppningen och jag ville ju ha en häst som gillade hoppning. Precis som han gör. Vi fick reda på att han skulle säjas av en som hade haft honom i 3 månader och innan det hade han varit utlånad. Då började vi såklart undra vad som hade hänt..? Han hade alltså varit utlånad till en familj över sommaren för dom skulle köpa honom, men så hade han gjort något som dom blivit rädda för och inte viljat köpa honom så dom lämnade tillbaka honom. Sen hade han sålts till en tjej i Stockholm och hon hade honom i 3 månader när hon lömnade tillbaka honom, jag tror det hade hänt samma sak där. Hon hade blivit rädd och inte viljat rida honom. 
Och jag som trodde att det inte var några problem i stort sett sket i hans bakgrund. Vilket man INTE borde göra, men jag gjorde det! Vi bestämde efter mycket om och men att vi skulle åka upp pch provrida. Så skulle vi ta två andra samtidigt för det är så långt. Så blev jag sjuk. Riktigt sjuk! Så vi kunde inte åka, men kom iväg helgen efter. Vi skulle ta 3 hästar på samma dag. Så det började kl 9 ute hos en vit liten polle och sen åkte vi till Dusty och sist till en annan. Därifrån åkte vi hem ca kl 9 och åkte i 5 timmar.  
Men nu va det Dusty vi skulle kolla på. Vi hade ju fått reda på att han var rädd för ganska mycket saker och jag vågade knappt gå in med min silverjacka i ridhuset. Men mamma tvingade mig och så rädd var han faktiskt inte! HAHA. I alla fall ville han inte hälsa på oss. Hade öronen bakåt och var avvaktande. Vi lät Madde rida först och jag tyckte han såg trevlig ut. Han sprang in i galoppen och var lite ivrig men jag ville såklart rida också. Vi hade ju trots allt åkt i 6 timmar för att komma dit. Så jag satt upp och jag kommer ihåg mina tankar. Du är inte rädd, var bara lugn och bestämd. Och min mamma sa efter att jag hade sett väldigt bestämd ut så det var jag nog med. Han var i princip så som jag trodde han skulle vara. Pigg, känslig, lyhörd, positiv och samtidigt lite knepig. Han hade svårt för galoppfattningarna och gick knappt att få upp huvudet på honom. Han gick där med huvudet som om det inta fanns något annat val? Men jag gillade honom. Han tände till på hinder men var aldrig okontrollerbar. 
Vi satt av, lastade in honom i transporten (deras transport) och åkte vidare till nästa häst.


<- MUSIK
Jag hade redan fastnat för denna hästen totalt. Gold Dust. Han va i mitt huvud hela tiden. Dag som natt!
Så skulle vi skicka filmer till våran tränare och hon skulle säga vad hon tyckte. Och jag ville inte vara med om samma process som med "Poppe" så jag sa till mamma & pappa att jag inte tänkte lyssna på henne mer. Jag skulle ha honom vad hon än sa! Det fanns inget annat val. Vi skickade filmerna och vi fick väldigt positivt om honom, och hon sa att hon verkligen tyckte vi skulle gå vidare med denna ponnyn!

Så vi bestämde provridning igen helgen efter. Denna gången fick jag rida bara jag så att Madde inte red innan. Det gick superbra, lite mea pigg och framåt men samtidigt kontrollerbar! Vi skulle hoppa kombination denna gången och dom första gångerna sprang han bredvid det andra hindret, mest mitt fel då han inte förstod vad jag ville. Sen hoppade han båda vå och vi höjde. Jag tyckte jag hade jättebra kontroll på honom för han sprang lixom inte ifrån mig, men jag hade alldeles för lite fart så han la in ett galoppsprång och jag hamnade på rumpan och han for iväg i 500 km/h och jag flög av. Satt upp igen och hoppade om samma kombination med lite mer fart, det var fortfarnade lite långt för honom men han hoppade! 
Efter det trodde Sussie & Madde aldrig att vi ville ha honom, men jag var fortfarande lika säker! Jag skulle ha honom. Så dom fick avboka två provridningar som skulle avra dagen efter och så skulle vi höra av oss under veckan. Vi skulle ringa den riktiga ägaren och prata med dom och ja allt sånt där. 
Och samma dag när vi va påväg hem ringde vi dom och sen ringde vi till Sussie och sa att vi skulle ha honom. 
Den 6 timmars långa vägen hem satt jag och log. 
Vi åkte sedan veckan efter och hämtade honom. 6 timmar stog han i transport och skötte sig superbra!
Det var så Gold Dust blev min!



Vi började rida lite smått och började öva på uppsittningarna, det gick bättre och bättre men fick några bakslag. Tills en dag vi inte tyckte han gick rent längre, då vilade han i nästan en vecka och fick massage och bahandlingar. Sen började vi longera och rida honom och sen fick han en till behandling och nu är vi påväg igen. Vi är igång och ska börja rida på riktigt nu! Tränar jättemycket förtroende med honom och uppsittningar och hoppas på en klar förändring. 
När vi känner oss redo ska vi även ut och tävla först och främst i hoppning, men kankse även någon dressyr?
Jag vill jättegärna vara med i ponnyallsvenskan, så om vi får ihop ett lag kanske jag är med där. Och ja! Vi ska försöka komma någonstans tillsammans, om det så är till LC eller LA har ingen betydelse. Jag vill att han ska lite på mig i alla lägen, jag vill att han ska vara trygg och känna sig hemma med mig. 

Och lite bilder, har inte så många ovisade tyvär! ANNONSBILDER + MINA BILDER




















tjockis jag är!



Jag vet att ni sett nästan alla bilder, men jag har inga andra!
Och jag har lagt ner MYCKET tid på detta inlägget så hoppas ni blir nöjda :)


Kommentarer
Postat av: Nadja

ojj vad hon går bakom lod på många bilder?

2011-04-09 @ 17:33:30
URL: http://ponnidressyr.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag är med och tävlar om en John Whitaker hjälm hos www.SuperDuperShop.blogg.se, vinnaren väljer färg, storlek och med eller utan swarovski kristaller på rosetten! Var med och tävla du också!

tävlingen avslutas ikväll klockan 0.00 :D

2011-04-09 @ 18:13:36
Postat av: Minette

Han är riktigt snygg! :)

2011-04-09 @ 18:36:29
URL: http://jenmin.blogg.se/
Postat av: Julia G

Jättenöjda ! (Y) ♥

2011-04-09 @ 19:39:35
Postat av: Emily

Snygg häst! :)

2011-04-09 @ 19:39:54
URL: http://allroundryttarnaaa.blogg.se/
Postat av: A N N N A I Z (Annis)

Fin blogg :)

2011-04-09 @ 19:41:10
URL: http://annnaiz.blogg.se/
Postat av: Matilda

han är så snygg!

jag vet att min kompis var intresserad av honom ett tag när hon sökte häst :)

2011-04-09 @ 19:44:24
URL: http://qtiilda.blogg.se/
Postat av: kajsa

Du kan nu vara med och tävla på skrh.blogg.se



om helt nya TRETORN ADVANCE stölvar,



Länk till inlägget : http://skrh.blogg.se/2011/april/tretorn-advance-tavling.html



Lycka till :)

2011-04-09 @ 19:49:50
URL: http://skrh.blogg.se/
Postat av: marina

han e så jävla snygg tycker ja =) gillar bilden när han står på åkern =)

2011-04-09 @ 21:13:27
URL: http://vikinghaleryd.blogg.se/
Postat av: Mirjam

WOW vilken snygging! :D fattar att du föll för henne/honom? :)

2011-04-10 @ 10:30:13
URL: http://mdik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0