Repgrimma

Innan har jag aldrig tänkt på att denna grimman har en funktion. Men jag har läst en text om typ rädda och spända hästar. Och det var mycket på den sidan som faktiskt lät värt att testa på Dusty.
En grej var att få hästen att lita på dig, och jag har innan tränat lite på det, och ja. Han litar mer på mig men det finns så mycket kvar. I alla fall läste jag om hur man skulle göra m.m och då stod det också att man skulle använda en repgrimma pga att en vanlig nylon/läder grimma är "starkare" och är obekväm hela tiden på hästen. Och att en repgrimma ger mer frihet och trycker till om hästen gör fel. 
Jag vet inte om det är sant eller inte? För jag skulle faktiskt kunna testa ha en sån på honom när vi bara "tränar" i så fall. Inte annars för det är inte riktigt min typ av grimma :P haha.
Någon som har testat en sån grimma, några åsikter?


Kommentarer
Postat av: Fanny S

Vi använder såna grimmor på unghästarna hemma i stallet. De har bara gått i stora hagar i hela sitt liv fram tills dess att de ska börjas vänjas vi stall och så småningom ridas in. Fångades med lasso och fick lugnande för att kunna lastas och transpoteras hem när dom köptes. Vilket innebär att deras förtroende/relation för/till människor inte var jätte stark när de kom. Men efter lite arbete så är nu alla tre hästarna riktiga gosepållar. Var av två redan inridna och riktiga pärlor. Den tredje är ännu lite för ung för det, men det var ju oxå mest jobb med honom då han var mycket yngre än de andra redan när de kom. Har oxå använt grimman när de har lastat "besvärliga" eller unga hästar, vilket i slutändan har blivit betydligt bättre. Men kan hålla med om att de ser lite väl "ranchiga" ut =P

2011-04-27 @ 10:35:40
URL: http://sperlinge.blogspot.com
Postat av: Emelie

Jag har sådana i stallet, har dock aldrig använt dem, men de verkar vara väldigt bra...

2011-04-27 @ 14:55:34
URL: http://basjkir.blogg.se/
Postat av: emma

Jag använder repgrimma när jag lastar min ponny, för att repgrimman trycker bakom öronen och det blir lite obekvämt för hästen och för att undvika trycket går hästen framåt och då släpper trycket och då blir det som en belöning för dom, eller jag har för mig att det var så någon förklarade mig haha :) För när vi hade vanlig lädergrimma tog det ca 2 timmar för oss att lasta och när vi fick på repgrimman tog det 5min :)

2011-04-27 @ 20:59:38
URL: http://eliasson.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0