Svar


Jag försöker att svara på så lite som möjligt via bloggen, men du skrev ingen mejl så fick bli såhär. Jag tänker inte skriva massa töntiga bortförklaringar eller så för vissa saker har du helt rätt i och vissa lite fel på.
Det med händerna stämmer, dom är kull-lagda,. Jag red alltid så som liten sen en period fick jag en ridlärare som tjatade hål i huvudet på mig så till slut hade jag dom fint och prydligt. Men jag har gått tillbaka i min gamla vana igen. Jag försöker tänka på det när jag rider, men när jag rider Dusty är det så mycket annat att tänka på och då lägger dom sig där ;) Haha så du har rätt där!

Ankfötter, japp det har jag och har alltid haft, dock tycker jag faktiskt det har blivit lite bättre än som det var för ett år sedan x)

Och att ha skuter in rumpan har du också rätt i. Grejen är att jag har klippt bort när han går så ännu mer. För det såg bara för hemskt ut. Men han gör det bara när jag hoppar, och då jobbar jag inte så mycket så jag tror mer han gör det för att han vill hoppa och inte bara galoppera, alltså för att han är pigg. Sen gör han det ibland när Moa rider honom, och då kan det mycket väl vara att han vill komma undan jobb. Men jag har aldrig varit med om det när jag rider dressyr. Kanske för att jag begär mer på ett annat sätt än när Moa rider. Jag vet inte ^^

Och nu kommer jag till den punkten jag faktiskt inte tycker stämmer. Det med eftergiften och hans teknik ;)
Jag har hört det en gång innan precis samma sak, och jag är ingen duktig människa på att se om hästen hoppar med ryggen eller så. När vi kollade på Dusty på nätet och på filmerna tyckte mamma att han inte hoppade med ryggen, och det tyckte iofs inte jag heller. När vi åkte och provred tyckte jag inte han hoppade med ryggen heller faktiskt, tills jag fick hoppa honom. Då ändrade jag mig. För man riktigt faktiskt KÄNDE hur han hoppade med ryggen. Han kan såklart arbeta med den mer. Jag försöker ge honom så mycket eftergift som möjligt men han har kvar huvudet där i alla fall. Han är fastlåst där, vilket jag tror är för att han är rädd för att någon ska dra eller slita honom i munnen. Jag kan aldrig vara säker på något men vi tror att när han blev inriden så blev han tvingad till att gå där, och han gillar inte när man drar honom i munnen så det kan hänga ihop. Men det jag ville säga var:
Han kommer nog alltid hoppa med "huvudet mellan benen", men han kommer nog kunna jobba mer med ryggen. Även om han faktiskt redan gör det :)
Men jag är ingen höjdare på att se om dom hoppar bra eller inte. Jag ser faktiskt inte att han sänker ryggen ? :P haha mobba mig inte men jag ser inte det xd

Tack för dom fina kommentarerna i alla fall. Ska försöka filma någon gång när jag rider för Malin så att ni får se när jag jobbar lite mer med honom. Det är lite killnad från detta hoppasset :)
Tycker ni att jag bortförklarar mig nu? :P ahah

Kommentarer
Postat av: majja

Om du fortsätter ge honom mer eftergift kanske han lär sig att du inte tar honom i munnen? :) Man kanske inte märker skillnad direkt, men efter ett litet tag iaf!

2011-04-19 @ 15:41:30
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: majja

Tänk inte så! Säg inte aldrig för en vacker dag kanske han gör det, med träning och tid går allt :D



:D<3

2011-04-19 @ 16:00:14
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: majja

haha, vafan Carro xD jag har läst de inlägget och jag sa de till dig på msn när vi pratade med ;) redan glömt de? ^^

2011-04-19 @ 16:10:33
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: majja

hahaha, jag sa ju liksom de till dig innan du ens skrev de inlägget ;) Om det är din inställning ska du ju inte skriva "han kommer nog aldrig gå som t.ex Rhona eller någon" :D

2011-04-19 @ 16:24:31
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: majja

haha, bortse inte från de utan få samma inställning som för allt annat ;)



Jag trodde aldrig Dattan skulle bli lugn och så lätt i munnen att han kunde gå på vanliga bett, men när jag insåg att det var vårat mål kom vi dit ! :D

2011-04-19 @ 16:53:39
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0