Dusty 6/5

Idag kom vi till stallet strax innan stägningen så jag var helt själv när jag skulle rida. Så jag passade på att rida utomhus. Och satte även fram en oxer och en cavalettibock. Först blev jag väldigt förvånad över att jag inte kom upp, vi slänger ju upp mig men han skulle promt jazza runt i alla fall. Väl uppe så var han lugn. Han blev inte ens rädd för vattenslangen som låg längs kanten, steget som stog utanför eller dom söda plankorna som igger i en stor hög precis bredvid paddocken. Han kikade såklart lite men inget mer med det.
Jag skrittade en stund och jobbade honom låg. Hade inte inspänningarna idag.
I traven i höger varv va han sjukt underbar. Han gick i exakt det läget jag ville ha honom, han slappnade av och vilade på steget, och ryckte inte med huvudet. Utan han hittade en bra position och gick där, troligtvis för att han orkar bära upp sig mer nu. I vänstervarvet va det lite värre men efter ett tags jobb där blev han lite finare där med.
Galoppen var inget jobb precis, testade att öka och ta tillbaka, var en aning lättare att öka än att ta tillbaka x) Haha. Sen började jag galoppera över cavalettibocken och bytte galopp över, han gjorde fina byten varje gång faktiskt, eller nästan i alla fall. HAHA.
Sen började jag hoppa oxern som ett räcke, det gick super, han var lite pigg och tog tag ordentligt i hinderna. Vilket både är bra och dåligt ;)
Fick lugna ner honom lite, travade lite och galopperade på volterna innan jag kom igen på oxern. Bytte till båda varven och vi slutade väll efter 90 cm tror jag :) Inga höga höjder men dom kommer när vi tränat upp oss lite.

Det ända svåra med honom är avståndet, Han ställer inte in det själv alls, han bara galopperar på så man måste bestäma själv när man ska hoppa av. Alltså komma i en rytmisk galopp och sen känna när man ska "skjuta av".
Han hoppar alltid hur han än kommer men det blir ju lite kråkhopp.

Nej, ska duscha och snacka med folk på msn!
Ses senare.
Har inga bildere eller filmer från idag så blir en från förra gången vi hoppade ;)
Nu blir det nog att rida ute framöver ;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

kan du inte testa att löshoppa han och bara stå upp lite lägre hinder när du hoppar han så att han måste bestämma avståndet själv så att han lär sig det :)

ett litet tips bara ;) kram!

2011-05-06 @ 22:25:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0