Fundera om? Sadel hit och dit?

Från början var det meningen att jag skulle ha en hoppsadel och en dressyrsadel. Och så är det fortfarande planerat. Men det känns som att vi inte kommer någonstans med varken sadelletandet eller transportletandet. Och under denna tiden har jag hunnit fundera om.

Som en del säkert sett på mina bilder och filmer så är min sadel jag har nu, den har för "raka" kåpor, alltså, mina knän går utanför. Och jag vill ju satsa mer på hoppningen och då vill jag ha en sadel son passar mig också.
Så jag har funderat på att bara köpa en hoppsadel och skita i dressyrsadeln. Samtidigt vill jag jättegärna ha en dressyrsadeln också..
Och då är frågan..

1. Ska jag köpa en ny hoppsadel?
2. Ska jag köpa en ny hoppsadel och sälja den gamla?
3. Ska jag köpa en ny hoppsadel, sälja den gamla och köpa en dressyrsadel?
4. Eller ska jag köpa en dressyrsadel och sen sälja min hoppsadel och sedan köpa en ny hoppsadel?

Jag vill mest nummer 2 eller 3, undrar bara om det är värt att köpa en dressyrsadel?
Jag kommer nog inte starta särskilt mycket dressyrtävlingar, samtidigt som jag älskar att rida i djupa dressyrsadlar med mycket stöd och verkligen komma "ner i hästen".

Vad skulle ni valt?


Denna har jag nu
Jag vill ha en sadel med större kåpa så mina knän får plats.
Och en GRYMT skön dressyrsadel

Kommentarer
Postat av: marina

om du vill satsa på hoppning SKA du först och främst köpa en hoppsadel såklart! =) de funkar att rida dressyr i sålänge. Men vill du verkligen satsa på din ridning så får du en mkt bättre sits i en dressyrsadel

så ja tycker defenitivt du ska skaffa en, men börja med hoppsadeln nu ja hade bara hoppsadel i nästan 3 år innan ja köpte min dressyrsadel, har en prestige, väldigt sköna och inte så dyra, bra då man kan värma om dem i bommer =)

2011-05-31 @ 22:27:30
URL: http://marinasmonte.blogg.se/
Postat av: majja

3. köpa en ny hoppsadel, sälja den gamla och köpa en dressyrsadel!!!!!!!

2011-05-31 @ 22:53:43
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: amanda

köp ny hoppsadel, sälj den gamla och köp en dressyrsadel. Skulle jag gjort. :)

2011-06-01 @ 01:37:16
URL: http://bravurguvijo.blogg.se/
Postat av: Sofia

Lyxen är ju om du skulle kunna göra som i nr 3 och köpa en ny hoppsadel + en dressyrsadel, haha!



Men en dressyrsadel är ju urskönt att ha! Speciellt i och med att du kommer behöva lägga mycket tid på honom i ridningen. Det är ju skönt att kunna ha en sadel som du verkligen kommer åt honom i och trivs i ^^

2011-06-01 @ 07:06:06
URL: http://sofiiahagstroms.blogg.se/
Postat av: Julia

Köp en riktigt ordentlig hoppsadel, om det är hoppning du vill satsa på :)

Sen kan du köpa en dressyrsadel, fast begagnad, så blir det inte så dyrt. Wintec har relativt billiga sadlar av bra kvalité, om du vill ha en ny sadel.

Så med andra ord så alternativ nummer 3 :)

2011-06-01 @ 09:03:03
URL: http://zebracolours.blogspot.com/
Postat av: josse

dressyrsadel hinner man alltid köpa en, så tycker du ska satsa på en bra hoppsadel först, går ju alltid att rida i trots allt. Fast kan man köpa båda är det ju inget att fundera över.. För mig är det pengafråga snarare än hur jag vill :P

2011-06-01 @ 11:32:11
URL: http://josephinesandstrom.blogg.se/
Postat av: Sofia

4 ;)

2011-06-01 @ 20:44:00
URL: http://sofialovee.blogg.se/
Postat av: Amanda

Köp en dressyr sadel också. det är sådan himla skillnad att rida dressyr i en dressyr sadel än en hopp!

2011-06-01 @ 22:23:12
URL: http://amandahed.blogg.se/
Postat av: Jossan

Nummer 3. Kanske segt eftersom du satsar på hopp men man måste ha en dressyrsadel så du kan få den rätts sitsen & rida ordentligt- enligt mig :)

2011-06-02 @ 09:51:56
URL: http://ledner.blogg.se/
Postat av: julia

jag gjorde missen att köpa en dressyrsadel innan hoppsadel... inget vidare att hoppa i då, men fick grymt mkt bättre sits! klarar knappt att rida i någon annan sadel nu :P men tkr du helt klart ska köra på 3an. Måste bara säga att Bates-sadlarna äger skiten ut alla sadlar! jättesköna, snygga, relativt billiga för riktigt bra kvalité, utbytbara kopparjärn (vilket är jättebra för min häst som lägger på sig på sommaren, tappar och bygger muskler lätt osv) och sen finns vissa modeller stoppade med CAIR-systemet som är luftpaneler vilket gör att dom är jättemjuka! men vill man inte betala ca 10-20000 för en ny bates kan man ju köpa wintec, fast då får man ju syntet eller "fejkläder" :)

2011-06-02 @ 20:43:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0