Rutan innan noll

Idag var jag verkligen glad över att få komma tillbaka till min lilla polle och rida igen. Och så går jag hem skitledsen över hur det gått. Jag vet inte hur jag ska rida för att det ska funka, jag vet inte vad jag ska ta mig till alls.
Jag har klarat av alla smällar innan, peppat mig själv och gett honom chans efter chans och verkligen velat detta.
Men idag vände allt verkligen. Han var fin i början och hade han bara låtit mig jobba honom där ett tag så hade han varit ännu finare, men så skulle några tjejer gå ner från läktaren och pang så sprang han iväg i 500 km/h. Och efter det gick det inte att jobba honom alls, han var på tårna kunde inte koncentrera sig, lyssnade inte på mig och allt gick rent åt helvete.
Tror han stack en gång till efter det och som sagt går det inte att jobba honom efter det. Jag vet inte hur jag ska rida honom för att det ska gå bra, som det är för mig har det aldrig varit för ägarna innan, då har han stuckit sisådär 3-5 ggr med dom och med mig sticker han 3-5 ggr varje dag. Idag kunde jag inte ta smällen och gick tillbaka till noll.

Jag hade satt upp mål för oss, bestämt vad vi ska klara, men nu känns allt så himla långt borta. 
Jag vill kunna rida igenom honom, inte sitta och fisrida varje dag på samma jävla volt. Alltid i mitten så långt bort ifrån det läskiga du kan komma. Jag vill kunna rida honom och få honom att lossna utan att han ska bli rädd för varenda liten sak, jag vill kunna rida.

Frågan är om jag ens kommer våga, om jag en dag kommer kunna rida utan att vara rädd, om jag en dag kommer komma till mian mål?
Jag har lovat att peppa mig själv, men nu är jag ledsen, riktigt ledsen.

Kommentarer
Postat av: Team Kråksjö - Amanda Wilhelmsson

jag lovar, de löser sig!

jag kämpade med min häst i två och ett halvt år innan allt lossnade för oss, nu får han klockrent i dressyr och hoppning! :)

kämpa vidare, ni är fina tillsammans! :)

2011-05-02 @ 19:13:50
URL: http://teamkraksjo.blogg.se/
Postat av: Josse

Inte för att vara så, MEN tänk på att du var så trött idag. Eller mammsen var ju så antar att du var det också. Då har man ju vldigt svårt för att ta smällar! det kommer liksom, det tar ju dessutom lång tid att lära känna en häst och allt så målen kommer ju komma så småningom. tro mig!

2011-05-02 @ 19:20:23
URL: http://josephinesandstrom.blogg.se/
Postat av: Linnéa

finns om du vill prata <3

2011-05-02 @ 19:39:20
URL: http://hastochponnyryttare.blogg.se/
Postat av: Josse

Det kommer som sagt! jag har ju precis lärt känna bullen ordentligt och då ska jag lämna tillbaka honom. Det kommer gå men ha inte så höga krav helt enkelt och ja, ibland kan även "lätta" krav vara svåra. beror ju på vem man är och vem hästen är och vad den gjort innan. Kram!

2011-05-02 @ 20:01:43
URL: http://josephinesandstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mitt råd som funkat på min nya hittills är att träna för tränare mycket och ofta! Tränaren i fråga ska vara någon som inspirerar och förstår er som eqipage. Det är ju trots allt svårt att kunna alla värdefulla småknep själv!



Good luck, och glöm inte att det måste gå dåligt för att det ska gå bra. Tänk istället på hur mycket du kommer lära dig!

2011-05-02 @ 21:10:49
Postat av: Team Kråksjö - Amanda Wilhelmsson

sv: ge inte upp! du har många som stöttar dig och hjälpa dig! jag finns! <3

2011-05-02 @ 21:16:38
URL: http://teamkraksjo.blogg.se/
Postat av: Anonym

sälj han då, jag har hört mycket om den där hästen

2011-05-02 @ 21:32:30
Postat av: Josefine

Jag förstår att det känns hur jobbigt dom helst och att alla målen känns långt borta för tillfället. Jag känner absolut inte din häst, men han värkar kräva enormt tålamod och TID! Du måste ge honom ärliga chanser hela tiden, varje dag, varje ridpass. Jag fattar att det känns jätte tråkigt och du känner antagligen att du inte klarar honom. Men han är svår, det kan man se med bara ögat! Du har gett dej in på något otroligt svårt och tufft! Ge inte upp! Du har inte haft honom alls länge, det kan ta år innan man blir ett med hästen! Han kommer kanske inte sluta att vara rädd, så man märker att han ofta är på sin vakt och vill ha koll. Men ger du honom tid så är jag övertygad om att han kommer bli riktigt fin tillslut! Det handlar bara om tålamod och tid :)

Du är jätte tuff och duktig tycker jag, han skenar för stigbyglar och jag vet inte allt, men du går upp igen! Det är tufft, du är riktigt duktig och du känner dej kanske inte heller att du litar på honom helt, vilket du aldrig kommer kunna.. Men iaf mer an vad du kan nu :)



Du har en himla fin ponny med en enorm kapacitet, glöm inte det! När du väl får honom på din sida kommer ingenting stoppa er är jag helt övertygad om!

Träna vidare, och kom ihåg att du har köpt dej en riktig utmaning och en svårriden sådan! :)

2011-05-02 @ 21:45:57
Postat av: Alice

Jag tror nog att det löser sig, tro mig det gör det nästan alltid :) men om du känner att du inte vågar ta tag och rida honom "ordentligt" kanske du kan be någon duktig i din närhet att rida igenom honom någon gång? om du aldrig kommer till något riktigt arbete när du rider blir det ju värre nästa dag eller hur? då kanske du kan få en bra känsla när du själv rider och då vet du hur det ska kännas liksom ^^ men du ska se att det släpper förr eller senare, ge det lite tid bara :)

2011-05-02 @ 21:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0