SVAR


Svar: Jag gillar inte att svara på detta sättet, eller som jag gör nu, försvara mig.
Men ibland så går det alldeles för långt. 
Jag vill inte påstå att jag sitter och rider som en ängel och jag var skeptisk till om jag ville lägga ut filmen då det faktiskt ser ut som att jag sågar.

Det var andra gången i hela mitt liv jag satt på hästen, och jag har INGEN som känner henne och kan hjälpa mig.
För det första vill jag säga, jag vet hur det där perfekta ekipaget ser ut, den som har perfekt sits, perfekt hand, perfekt form. där allr är perfekt. Och det är väll dit vi alla vill en dag? eller?
Denna hästen söker sig gärna neråt, ibland/oftast för mycket neråt vilket leder till att hon går på bogarna. Och en häst som går på bogarna håller inte länge. Därför är jag ganska hård mot henne och är sträng med att hon ska gå i uppförsbacke. Jag kan inte sitta och rida fram det med små hjälper. Det är något jag kommer kunna göra tillslut, men i början måste jag vara bestämd för att hon ska förstå att med mig ska hon inte komma undan och gå på bogarna.
Och när jag försöker få henne i uppförsbacke så blir huvudet gärna uppe i himelen. Och vad jag har lärt mig så hjälper det att LEDA med innertygeln. Så även om det ser ut som att jag sågar så vill jag faktiskt ärligt säga att jag sågar inte ner henne i någon form. Jag gör det lättare för henne, leder henne och visar henne neråt samtidigt som jag håller stödet i yttertygeln som också säger stopp för hur långt ner hon får gå.

Och till skänkeln, den är inte särskilt bra, nej. Ganske hemsk. Men jag har ridit henne utan sporrar eftersom jag inte känt henne. Men sporrar är något jag lärt mig att jag behöver för att hons ka bli kvick och lyssna mer. För nu innan har hon mest gått emot skänkeln och inte lyssnat alls. Då sitter jag gärna inte och låter henne göra det.

Som sagt, jag tycker det är bra att ni ger positiv kritik m.m. Men ibland går det lite över gränsen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker absolut inte du sågar ner henne! Jag tycker det ser helt galant ut! :D möjligtvis en sak bara, OCH jag kan absolut inte den dära ponnyn och jag har aaaldrig ridit henne. Men en sak är att du kan ta innerskänkeln lite och flytta ut henne när du kommer till hörnen så hon kommer ut och inte genar lite ibland :) Nu vet jag inte om du svänger henne för det kanske du gör, men bara säger det hära! :) Jag hoppas verkligen att du fortsätter lägga upp videos för det är hur kul som helst. Älskar din blogg, för det är nog ingen som lägger upp bilder och videos såhär mycket. Det är superkul och framför allt ska det bli kul och se hur det går för er:) Så fortsätt, snälla! kram <3

2011-06-22 @ 19:01:08
Postat av: majja

Jag tycker inte du ska ta de så himla hårt, jag tror hon bara ville ge dig tips för att de ska gå bättre!

2011-06-22 @ 19:15:06
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: majja

Det är så det är, folk klagar och vissa försöker hjälpa till. Man får lära sig att ta åt sig lite och testa om det funkar, men man får inte låta det försämra en. Man ska rida på sättet som funkar på hästen bäst, vilket du inte vet än. Du kommer ju lära dig hur du ska rida henne på bästa sätt för att få bäst resultat. Den enda som vet hur hästen är den som rider, & en tränare ser ju precis de vi ser på film ;)

2011-06-22 @ 20:54:29
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: lisa igen

Hej igen. Såg den här videon efter den nya du publicerade. Måste bara säga att det redan syndes skillnad från den här video till nästa. Det tar ju alltid ett tag att lära känna hästen.

Men du vill ju ha lite konstruktiv kritik så kan nämna några saker jag själv haft problem med men börjat lära mig nu. Jag hoppas du inte tar något som elakt för menar det verkligen inte på det sättet för det ser jättebra ut och alla har vi saker vi måste förbättra :)



När du rider på volt så har du en förmåga (utgår dock bara vad jag sett på dessa två videos) att "vända" på skänklarna. Inre skänkeln ska vara i fram och yttre ska fånga upp hästen lite i bak. Dock inte för långt bak. Fick själv höra när jag red Lasandos på Markebäck att skänklarna inte gör någon nytta i ljumskarna på hästen. Självklart hade jag dem inte så långt bak men lite för långt bak tyckte hon. Man ska bara flytta bak skänkeln några cm sen jobba med sätet.



Sen som jag skrev i förra inlägget så kan du försöka att höja händerna en decimeter för att få upp huvudet lite och undvika att hon går bakom. Försök även att rida mer på lite längre tygel. Iaf i början nu när ni lär känna varandra. Då får hon möjlighet att sträcka ut halsen lite. Samma sak i galoppen, då kommer hon nog snart gå in i den uppförsbacke du strävar efter :)



Hoppas du inte tog något illa menat. Vet själv hur svårt det kan vara och det tar tid att lära sig allt. Jag är inte precis haj på att flera bollar i luften samtidigt och det är inte så bra när man rider in unghästar ;) Tror ni kommer bli ett jättefint ekipage tillsammans, ska nog kika in oftare och kolla framstegen :)

2011-06-23 @ 00:09:46
URL: http://nattstad.se/daavidsson
Postat av: Lisa åter igen

Hahah det är lätt att stå på marken och se alla "fel". Kollade nyss på några hyfsat nya ridbilder på mig själv och såg tusen "fel". Samma saker som dem jag nämde till dig haha. Då har vi båda lite saker att jobba på ;)

2011-06-23 @ 00:44:27
URL: http://nattstad.se/daavidsson
Postat av: Siri

Ojoj, det var verkligen inte såhär jag menade att säga det till dig!

Jag har själv en häst som går under form och var väldigt hård i munnen osv.. Och nu säger jag inte detta för att alla hästar är likadana. Men jag red på det sättet som du red innan, alltså väldigt tydliga hjälper och skänklar. Men sen tränade jag för en tränare och hon sa att jag skulle tänka på det som jag skrev till dig innan. Och jag tänkte bara nej det kommer aldrig funka, men det gjorde det faktiskt! Och nu jobbar han i bra form och är mjuk och fin i munnen. Men nu säger jag inte att alla hästar är likadana, men jag sa det bara som ett tips till dig och absolut inget illa menat alls! Men du skrev att du ville ha kritik och då gav jag det och jag vill bara hjälpa dig, inget illa menat alls... no way gillar inte människor som hackar på andra! Och jag vet att du precis fick hästen och ni känner inte varandra än, JAG VET! :-) Men jag ville bara hjälpa till, men om du inte vill ha så kritik så säg till istället! Men jag måste säga att det ser bättre och bättre ut för varje gång du rider så ni gör framsteg som jag såg att någon annan också hade skrivit!

Och alla är inte perfekta, jag har också massa att jobba med, men har man en helt perfekt häst så finns det inget att jobba med, eller hur? Så för att tillslut kunna få hästen till där den är perfekt är en sjukt lång väg, men man kan ju iallafall försöka komma dit? :-)

Så lycka till och jag menade absolut inget illa alls med det jag skrev! Jag har själv mycket att jobba med, jag är inte perfekt...det är ingen!

2011-06-23 @ 11:44:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0