Funderingar?

Jag räknade precis ut att om 42 dagar är det Uddens superhelg. Och jag vill verkligen vara med.
Men så kommer mina funderingar.

Jag har ett litet schema om min igångsättning och om exakt 14 dagar är vi helt återställda och kan börja hoppa lite smått. Så om 30 dagar så borde jag kunna hoppa banor? Eller?
Då undrar jag om det är för tidigt att tävla om 42 dagar?
Jag vill ju absolut inte stressa på honom eller göra så att något blir fel. Men jag är inte så erfaren än hur tidigt man kan börja med allt..

Så vill någon duktig hjälpa mig!

Är det för tidigt att tävla typ en LC om 42 dagar?

Kommentarer
Postat av: Sara Carlsson

Jag tycker nog att det är ganska lagom :)

Det var inte någon jättelång eller svår hältperiod han hade.



Ta en klass bara och satsa på att nolla, du behöver ju inte tokrida i omhoppningen liksom.

Och om du vill ta det ännu lugnare och bara känna hur kan känns på tävling osv, gör det till en clearround och hoppa avdelning B? Så behöver du inte känna någon större press på varken sig eller honom, bara studsa runt för att ha roligt och känna på det, utan stress liksom :)

(även om du väljer att hoppa avd. A och ta det lugnt i omhoppnigen, så är det lätt att man dras med i tävlingsinstinkten och satsar ändå, så om jag hade varit du, skulle jag tagit Avd. B)



Var noga med strechning, avskrittning/framskrittning, uppvärmning/nedvarvning, inte hoppa för många onödiga språng och ta det lite lugnt dagarna efter så ska det nog inte vara någon fara.



Sen när han har kommit ännu mer igång så kör ni på som vanligt. Då kommer du vara förberedd på hur han beter sig, inte behöva känna att det är för tidigt och han kommer att känna dig ännu bättre. +Att han har med sig en förhoppningsvis positiv upplevelse från superhelgen.



Så tycker jag iallafall ^^

2011-06-10 @ 00:18:47
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Om han känns bra när du brjar sätta igång honom så borde det ju inte vara någon fara:)



Man behöver ju liksom inte tokrida och gasa allt man har när hästen har satts igång så nära inpå, utan ta det lugnt :)

Så tycker nog jag :)

2011-06-10 @ 07:30:10
URL: http://lvdressyr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0