MASSAGE

Sådär. Kort och gott så är jag hemma från stallet nu, eller för ca 15 minuter sen!
Han fick massage i nästan en timme. Eller ja det var en timme. Hon kollade aldrig på sadeln då vi fick reda på allt innan. Jag har fått massa uppgifter jag ska göra tills återbesöket om 2 veckor.
Han ska vila i 2-3 dagar nu, sen ska jag kolla om vi kan tömköra honom, om han tycker det är pissläskigt ska jag longera honom istället. Kanske söndag och tisdag och så ska han vila måndag. Sen ska vi börja rida. Först i skritt och trav och sen lägga in lite galopp. Och hon sa att om han fortfarande inte är helt OK så ska jag inte bry mig om det, bara han inte blir sämre under ridpasset så ska jag rida på som vanligt och jobba honom så lågt som möjligt. Sen efter varje ridpass/longering/tömkörning så ska jag stretcha rumpan, bakbenen och ryggen så jag har fått tips om det.
Ska även massera en speciell muskel ca 2 dagar i veckan och lägga på liniment(stavning?) Och det hon sa var viktigast va att träna upp och vinna hans förtroende. Det kommer nog fixa nästan allt. Så nu ska jag leka med honom så ofta jag kan. Träna lite typ "frihetsdressyr" och ja göra läskiga saker och att han ändå litar på mig! Och det ska faktiskt bli roligt, för vi kommer komma så nära varandra och ja!

Så till själva problemet: Han har alltså spänt sig såpass mycket att hans muskel har "låst" sig. Så nu ska vi "låsa upp" den igen. Och det kommer kräva tid, men det är det värt. Och en låst muskel kan ju inte jobba vilket gör att han får ont när det belastas.

Nej ska inte sitta och snacka som ett proffs. Haha, men tänkte att några kankse ville veta? :)
Jag är i alla fall ganska nöjd och nu har jag något att jobba på!
Fortfarande förvånad över att han faktiskt är min (A)

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej! Jag hade samma "åkomma" på min häst strax efter jag köpt henne och börjat träna henne. Det visade sig genom att i högervarv fick hon inte ut frambenet ordentligt, såg ut som hon haltade från bogen liksom. Tog ut massör, och det var också en muskel som hon stod och spände så pass mycket att den låser sig!



Fick beordran om att fortsätta passet även om hon började hacka, lång och låg så man stretchar ut hela kroppen på dom, och se till att man verkligen vågar driva på framåt så dem tar ut steget ordentligt, det stretchar och tänjer. Efter fem minuter så försvann "åkomman" och sen fick jag stretchövningar. Väldigt vanligt bland hästar som t ex är stressiga, har färdats länge i transport m.m.



Hon har efter bara några dagars jobb när jag tagit igenom henne ordentligt aldrig visat hackningen igen. :) Nu har hon dessutom fått så mkt förtroende för mig att hon slutat stressa och blivit lugnaste/snällaste hästen i stallet.



Lycka till, jag tror att du inte kommer ha så mkt problem med det där. Å grattis!

2011-03-18 @ 08:54:48
URL: http://stallvran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0